فى بيتنا عدس

  1. افتراضي فى بيتنا عدس

    منذ اقل من سنوات خمس ، كان المصريون من اصحاب الطبقة المتوسطة دخلا ومرتبات يشعرون بشىء من الحرج اذا تناولوا وجبة العدس ، حيث كانوا يشعرون انها وجبة لا تليق بهم على الرغم انهم من ذوى الطبقة المتوسطة وليسوا من ذوى الطبقة المعدمة
    لقد كان كيلو العدس يتراوح ثمنه بين جنيه ونصف جنيه وبين الجنيهين ، وبالتالى كان اصحاب الطبقة المتوسطة يرون الخجل الذى اشرنا اليه لانهم يرون ان هذه الوجبة لا يقتنيها الا المعدمون فقط
    وفجاة
    اصبح كيلو العدس بعشرة جنيهات قابلة للزيادة
    فلم تعد الطبقة المعدمة قادرة على شرائه
    كما اصبحت الطبقة المتوسطة تكاد تستطيع شراءه
    0000000000000
    يقول المثل المصرى : اللى ميعرفش يقول عدس
    ربما كان المثل يتكلم عن شىء معين
    ولقد كان المثل يمثل جملة مفيدة
    ولكننى اليوم ارى المثل عبارة عن جملة ناقصة تحتاج الى تكملة
    ولعل التكملة هى : اللى ميعرفش يقول عدس يبقى معدم الحال
    او : اللى ميعرفش يقول عدس يبقى ازاى هيعرف يقول لحمة
    او : اللى ميعرفش يقول عدس يبقى يقول على الدنيا السلام
    00000000000000IMG
    سبحان مغير الاحوال
    لقد اصبح اصحاب الطبقة المتوسطة يتفاخرون ويقولون : فى بيتنا عدس

  2. افتراضي

    والفقراء يقولوا ايه؟
    فى بيتنا ماء؟

  3. افتراضي

    الحمدالله على كل شىء
    بكره مش هنقول حاجه خالص

  4. افتراضي

    نفس الحالة بتحصل في كتير من دول العربية مش في مصر وبس
    علشان كدة اطمنوا هي حالة وقتية وبس
    وان شاء الله هتزول ويفتح علينا باب الفرج

  5. افتراضي

    الله عليك . ربنا يستر بس فى اللى جاى
    ونلاقى العدس او حتى نلاقى مكان نعيش فيه من الأحتباس الحرارى .
    الحمد لله على كل حال . شكرا أستاذى

المواضيع المتشابهه

  1. كيف اثبت حقنا في بيتنا- بحاجة ماسة للمساعدة
    بواسطة mazhar2007 في المنتدى منتدى القانون
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 04 - 01 - 2010, 12:27 PM